Inloggen

Navigatiemenu

Project X: de impact van social media op openbare orde en veiligheid

Laatst bijgewerkt op 1797 dagen geleden door Marie Louise Borsje

Mensen beginnen meteen te twitteren als er iets in hun omgeving gebeurt. Deze snelle berichtgeving met tekst en vaak ook beeld vormen samen een grote berg aan actuele maar ongestructureerde data. Een deel van de tweets over een (dreigende) ramp of een incident bevat nuttige informatie voor bijvoorbeeld politie en brandweer, maar ook gemeente en andere betrokkenen.

In deze sessie zal als casus de impact van sociale media uit de doeken worden gedaan middels Project X, en hoe dit incident te vergelijken is met de social media impact op andere incidenten.

Een analyse van de berichtgeving kan door hen worden gebruikt om de ernst van de situatie in te schatten en wat de inzet van hulpdiensten zou moeten zijn. Met Twitcident kan deze twitterdata slim worden gefilterd. TU-Delft, TNO en ondernemer Richard Stronkman ontwikkelden Twitcident voor hulpdiensten. Een tool die twitterberichten lokaliseert en vervolgens de meest betrouwbare en relevante berichten slim filtert en weergeeft. Snelle en betrouwbare informatie, kortom een snel beeld de omgeving van het incident en de beleving en informatiebehoeften die er spelen. Daar hebben de hulpdiensten bij een incident of ramp immers de meeste behoefte aan, maar uiteindelijk iedereen.

 

Arnout de Vries heeft een brede ervaring in de Telecom en IT sector sinds 1999 (vaste telefonie, internet en mobiel). Hij was eerst werkzaam bij KPN Research en is vanaf 2003 bij TNO werkzaam als senior onderzoeker en adviseur op het gebied van sociale media en maatschappelijke veiligheid. Arnout heeft ervaring in verscheidene sectoren zoals telecom (mobiel internet, IPTV, mobile TV, wearable devices), transport (anders betalen voor mobiliteit, lucht-en ruimtevaart), sport (sensor toepassingen), zorg (mobiele diensten), gaming (serious games), nieuwe media (van virtual communities tot social media) en de zakelijke markt (smart surroundings). Het betrekken van consumenten en burgers bij innovatie management, en met de komst van internet en mobiele telefoons steeds meer online, heeft altijd centraal gestaan in zijn werk. De laatste paar jaren heeft hij zich toegespitst op maatschappelijke veiligheid en specialiseert hij zich in het toepassen van wetenschappelijke kennis in praktische innovaties.